Dye solar cell

باتوجه به روبه پایان بودن منابع انرژی و افزایش بهاء انرژی و همچنین پیامدهای ناشی از استفاده زیاد انرژی ها (آلودگی هوا …) محققان به دنبال انرژی های پاک و ارزان هستند . استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان منبع ارزان و پاک یکی از بهترین گزینه هاست . محققان با تقلید از برگ گیاه در تبدیل نورخورشید به گلوکز، ایده ای برای تبدیل نورخورشید به الکتریسیته گرفته اند . در گیاهان کلروفیل نقش جذب نور را دارد که بسیار ناپایدار است.از این رو برای جذب نور رو به dye های حساس به نور آورده اند … .

کمپلکس های Rare ruthenium از اجزاء اصلی dye های حساس در سلول های خورشیدی هستند که در آینده می توان ترکیباتی بر اساس مولکول مس را جایگزین آن کرد . Dye های حساس سلول های خورشیدی ( که نور خورشید را جذب و آن را به فوتوالکترون ها تبدیل می کنند و باعث جداشدن جزء شبه هادی از ترکیب می شوند تا جریان تولید شود) بدلیل گرانی جای خود را با سلیکون عوض کرده اند، اما بازده آن به شدت پایین آمده است. با این وجود مقدار اندکی از ruthenium در سلول خورشیدی برای افزایش بازدهی نیاز است . ruthenium در طبیعت کمیاب است لذا گروه تحقیقاتی بر روی جایگزینی ماده ای رایج بجای ruthenium کارکرده است . این تیم تحقیقاتی نشان داد که کمپلکس هایی از مس می توانند نور را شبیه ruthenium جذب کنند.

طبق گفته این تیم اولین محصول آنها بازدهی در حدود ۲.۳ درصد داشته که تقریبا ۴ برابر کمتر از ruthenium است. اما آنها از کمپلکس های copper polypyridine استفاده کردند که یکی از dye های حساس است. این کمپلکس قابل مقایسه با ruthenium (از لحاظ بازدهی) است. آنها با این ترکیب به موفقیت بزرگی دست یافتند .این ترکیب قادر است در ناحیه مرئی، نور بیشتری جذب کند که این خود باعث افزایش جهشی بازدهی می شود.(توضیح: نور خورشید در ناحیه مرئی دارای انرژی بالایی است.)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *