پوشش های ضد انعکاس

رزین­های ضد انعکاس لایه­ی بسیار نازکی از مواد مختلف (مانند TiO2, SiO2, MgF2, ، آلومینیم و طلا و…) هستند که برای تغییر دادن برخی از خواص نوری روی سطوح مختلف (مانند ژرمانیم، شیشه، فلز یا پلاستیک و …) اعمال می­شوند. خواصی مانند انعکاس، شکست، خاصیت ضد بازتاب، رسانش از خاصیت­هایی هستند که می­توانند در یک طول موج مشخص از نور به وسیله­ی معین کردن دقیق تعداد لایه­های پوشش، به وجود آیند و یا اصلاح شوند.

لایه نازک پوشش ضد بازتاب:

شرکت Reynard دسته­ای از پوشش­های ضد بازتاب را ساخته است که می­توانند بر روی چیزهایی که کیفیت نوری آن­ها بالا است، اعمال شوند. با استفاده از آن‌ها می توان پوشش­های ضد بازتابی با پلاریزاسیون، زاویه انتشار و طول موج مختلف از ۳/۰ تا ۱۳ میکرون ساخت.

نور بازتاب شده در بسیاری از موارد کاربرد ماده را مختل می کند،  بنابراین مهم­ترین منظور از استفاده­ی پوشش‌های ضد بازتاب، حذف این مقدار نور بازتاب شده است. (علاوه بر این برخی از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی زیرآیند هم می تواند پیشرفت داده شود).

هنگامی که نور از یک محیط به محیط دیگری می رود (مثلاً از یک لنز به هوا و یا برعکس) مقداری از نور عبور می کند و مقداری هم بازتاب می­شود. در حالتی که هیچ پوشش ضد بازتابی وجود نداشته باشد، مقدار نور بازتاب شده از یک شیشه معمولی با زاویه تابش نرمال بیشتر از ۴ درصد است. مقدار نور بازتاب شده بسته به زاویه تابش و یا ضریب شکست محیط می تواند تغییر کند.

با حذف پوشش‌های ضد بازتاب، نور بازتاب شده می تواند باعث درخشندگی صفحه شود. مانند درخشندگی پنجره و یا شیشه جلو اتومبیل. در وسایل عکس برداری این نور می­تواند باعث نتایج غیر دلخواه و وجود یک تاری و شبه در تصاویر شود. در برخی از سیستم‌های پیچیده، نور تلف شده می‌تواند در هر محل اتصال زیادتر شود و تاثیراتش بیشتر شود در حالی که می‌توان این اثر را با پوشش‌های ضد انعکاس به کلی از بین برد.

استفاده از پوشش‌های ضد خوردگی در لنز دوربین­ها، تلسکوپ­ها، دوربین‌های دو چشمی برای به دست آوردن تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تر بسیار معمول است.

پوشش های ضد انعکاس معمولی:

رزین‌های ضد بازتاب می‌توانند بنا به کاربردهای خاص تنظیم و مهندسی شوند. شرکت Reynardاز بزرگترین شرکت‌هایی است که این پوشش‌ها را برای استفاده در صنایع هوا فضا، نظامی و اقتصادی تولید می کند.

انواع پوشش‌های ضد انعکاس:

پوشش ضد بازتاب تک لایه

پوشش ضد بازتاب چند لایه

پوشش ضد بازتاب برای لیزر

پوشش ضد بازتاب برای نور فرابنفش

پوشش ضد بازتاب برای مادون قرمز دور

پوشش ضد بازتاب سرد برای پلاستیک‌ها

2 دیدگاه

  1. با عرض سلام
    می خواستم بدونم که این پوشش ها در ایران نیز تولید می شود یا نه و چگونه می توان این محصول را خریداری کرد؟
    با تشکر از مقاله شما