“استخوان قابل تزریق” کمک کننده‌‌ی شکستگی‌ها

موادی که می‌توانند در شکستگی‌های استخوان به ما کمک کنند و در یک لحظه به یک جسم جامد تبدیل شوند توسط دانشمندان انگلیس گسترش یافته‌ است .

استخوان بدن شخص روی یک ماده خمیر دندانی شکل که یک (داربست) scaffold زیست تخریب پذیر را تشکیل می‌دهد رشد می‌کند.

سازندگان از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید که این ماده می‌تواند نیاز به پیوندهای دردناک استخوانی را در بسیاری از موارد برطرف کند. آن‌ها برای شروع آزمایش‌های کلینیکی تلاش می‌کنند و انتظار می‌رود تا چند ماه بعد مورد استفاده قرار بگیرد.

استخوان قابل تزریق که ایده اولیه‌ آن از پروفسور Kevin shakesheff از دانشگاه ناتینگهام است جایزه اختراع پزشکی را بدست آورد.

برتری این اختراع نسبت به سمنت‌های (چسب) استخوانی قدیمی در فرایند سخت شدن آن است، در حالی که سمنت‌های رایج در هنگام سخت شدن گرمای زیادی تولید می‌کنند و باعث از بین رفتن سلول‌های اطراف می‌شود و استفاده از آن را در بسیاری از قسمت‌های بدن غیر ممکن می‌کند، اما این پلیمر‌ها اینگونه نیستند .

این مواد در دمای اتاق دارای بافت خمیر دندانی شکل هستند، و وقتی که دمای بدن بالا می‌رود این مواد می‌توانند فرایند سخت شدن را آغاز کنند .

پروفسور Kevin shakesheff گفت تزریق این مواد به قسمت‌های مختلف بدن بدون نیاز به عمل جراحی بسیار آسان است، و برخلاف پیوند‌های استخوانی است که در آن استخوان را از قسمت‌های دیگر بدن بیمار مثل مفصل ران، برای قرار دادن در قسمت‌ آسیب دیده برمی‌دارند .

ما می‌توانیم فقط با وارد کردن یک سوزن در محل مورد نظر و تزریق پلیمر ناحیه مطلوب را پر کنیم و این ماده می‌تواند از تمام جهات مانند استخوان سفت شود و چون این ماده حرارت تولید نمی کند، سلول‌های اطرف نیز زنده می‌مانند و می‌توانند رشد کنند.

اگر چه پلیمر در یک لحظه مانند استخوان سخت می‌شود ولی پیوند بین آن و استخوان‌های قدیمی ضعیف است مثلاً در ترمیم شکستگی استخوان پا وقتی که بیمار برای راه رفتن تلاش  می‌کند برای جلو گیری از  جدا شدن استخوان‌ها از هم نیاز به پین‌های فلزی است. با این حال او می‌گوید که تولید نشدن حرارت در هنگام کار گذاشتن این ماده نشان می‌دهد که می‌تواند به صورت مؤثری در کاربرد‌های دیگری که یک scaffold سخت برای رشد سلول‌های جدید نیاز است استفاده شود. او گفت که این راه می‌تواند روزی در همه نواحی آسیب دیده حتی قلب نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آقای andy gldberg مشاور جراح ارتوپدی در مرکز Nuffield  orthopaedic در آکسفورد و یکی از بنیانگذاران جایزه medical futures که هفته گذشته این اختراع را ثبت کرد گفت که  این تکنولوژی پتانسیل فوق العاده‌ای دارد. به عنوان یک جراح ارتوپدی کار با  مواد انعطاف پذیر بر عکس استفاده از استخوان‌های سخت تفاوت بسیاری دارد .

این واقعیت که این ماده هنگامی که در بدن است گرما تولید نمی کند باعث می‌شود که مانند سایر مواد قابل تزریق دیگر پیشرفتی قابل توجه باشد.

مزیت این روش این است که سلول‌ها و فاکتور‌های رشد بیمار می‌توانند به این داربست‌ها داده شوند و چون همه چیز در دمای اتاق اتفاق می‌افتد به صورت بی عیب و نقص به بیمار منتقل می‌شوند.

Kevin shakesheff برای کمک به گسترش و وارد بازار کردن این اختراع یک شرکت بیوتکنولوژی تأسیس کرد و اکنون برای اثبات ایمنی آن برای استفاده در بیمارستان‌ها کار می‌کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *