پلیمر های طبیعی جایگزین پلیمر های مصنوعی

مطالعات اخیر توسط دو شرکت European Bioplastics و European Polysaccharide Network of Excellence نشان می دهد که پلاستیک های با پایه پلیمرهای طبیعی این توانایی را دارند که در بیش از ۹۰% مصارف جایگزین پلاستیک های مصنوعی شوند. با این حال این پیش بینی تا آینده نزدیک به دلیل پایین بودن قیمت نفت، بالا بودن هزینه تولید، و ظرفیت محدود تولیدات با پایه پلیمر های طبیعی، بر آورده نخواهد شد. ظرفیت تولید پلاستیک طبیعی در سال ۲۰۰۷ مقدار ۳۶۰,۰۰۰ تن اعلام شده است که تنها ۰.۳% کل پلاستیک تولید شده بوده و پلاستیک های مصنوعی بیشترین میزان تولید را داشته است. با این حال بازار پلاستیک های طبیعی از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۷ به میزان ۳۸% رشد داشته است.

بر اساس این گزارش ظرفیت تولید پلاستیک با پایه پلیمر های طبیعی تا سال ۲۰۱۳ به ۲.۳ میلیون تن خواهد رسید، یعنی رشدی معادل ۳۷% در سال. اگر این صنعت تحت یک شرایط معمول به رشد خود ادامه دهد، در سال ۲۰۲۰ تولیدات آن به ۲.۹۴ ملیون تن در سال خواهد رسید. اما اگر زمینه برای رشد این صنعت به مقدار لازم فراهم نشود، نصف مقدار اعلام شده برای سال ۲۰۱۳ در سال ۲۰۲۰ تحقق می یابد و از سمت دیگر اگر زمینه ها به خوبی فراهم شود، شاهد افزایش ظرفیت تولید حتی تا دو برابر مقدار اعلام شده در سال ۲۰۱۳ خواهیم بود. نمودار زیر این سناریوهای مختلف را نشان می دهد.

ظرفیت تولید پلاستیک های طبیعی تا سال 2020

مدیر عامل شرکت European Bioplastics گفت: در گذشته پلاستیک ها توانستند جایگزین موادی مانند آهن و استیل بشوند و این اتفاق ممکن است به زودی برای پلاستیک های طبیعی بیفتد و آن ها نیز جایگزین پلاستیک های مصنوعی شوند.

تا کنون پلیمرهای استاندارد و پرمصرفی از قبیل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، PVC و یا PET، و همچنین پلیمرهای مهندسی مانند پلی آمید و یا پلی استر به صورت کامل و یا جزئی توسط مواد اولیه با منشا طبیعی جایگزین شده اند.

همچنین این گزارش اطلاعات مفیدی در مورد پلاستیک های نشاسته، پلیمرها با پایه سلولز، پلی لاکتیک اسیدها، پلی اتیلن ها با منشا طبیعی، پلی وینیل کلراید با پایه پلی اتیلن طبیعی، پلی آمید ها با پایه طبیعی، پلی هیدروکسی الکانوات ها ودیگر پلیمر های طبیعی در اختیار قرار می دهد.

1 دیدگاه