استفاده از جلبک سبز در تهیه پلاستیک های طبیعی

شما چیزهایی در رابطه با نقره آلات و کالاهای پلاستیکی شنیده اید، اما آیا تا کنون در مورد کالاهای سبز و زیست کالاها چیزی شنیده اید؟

 تلفن همراه ساخته شده از زیست پلاستیک
یک تلفن همراه که در آن از زیست پلاستیک با منشا ذرت استفاده شده است.

جلبک های سبز، گیاهان فتوسنتزی هستند که تا کنون به عنوان سوخت گیاهی به کار می رفته اند. اخیراً این مواد گیاهی به عنوان زیست پلاستیک های تجدیدپذیر استفاده می شوند.

Cereplast ؛ سازنده ی پلاستیک های تجدیدپذیر اعلام کرده است که می تواند جلبک را به یک رزین زیست پلاستیک تجدیدپذیر تبدیل کند و از آنها در تولید بطری های آب، ظروف پلاستیکی و دیگر کاربردها استفاده نماید.

این شرکت که در حال حاضر پلاستیک ها را از ذرت، سیب زمینی، نشاسته و گندم تهیه می کند، اعلام کرده است که پلاستیک های ساخته شده از جلبک می تواند جایگزین ۵۰% مواد نفتی موجود در رزین های پلاستیکی قدیمی شود. این مقدار قابل توجهی است، چرا که سالانه در امریکا بیش از ۱۵ میلیارد پوند فیلم های پلاستیکی تولید می شود، و این موضوع یک صنعت ۱۲ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است. اما این پلاستیک ها تجزیه نمی شوند، از سوخت های فسیلی که در حال اتمام می باشند، تهیه می شوند و تولید آنها منجر به افزایش گازهای گلخانه ای می گردد.

اما این جلبک ها بایستی از یک منبع مناسب تهیه شوند. Cereplast در نظر دارد آنها را از کارخانجاتی تهیه کند که جلبک ها را برای کاهش نشر دی اکسید کربن حاصل از دودکش ها استفاده می نمایند. جلبک در این مورد به عنوان زیست پلیمری در آن سوی خط تولید بکار برده می شود، یعنی درعوض کاهش آلودگی ایجاد شده از تولید پلاستیک های رایج، پلاستیک هایی با آلودگی کمتر تولید می شود.

موسس Cereplast می گوید: بر اساس تلاشمان و همچنین توجهات اخیر متخصصین در زمینه ی جلبک ها، باورداریم که جلبک ها این پتانسیل را دارند که به یکی از مهم ترین مواد اولیه در زمینه زیست سوخت ها و زیست پلاستیک ها تبدیل گردند. برای اینکه رزین های ساخته شده از جلبک موفقیت آمیز باشد، ما نیاز داریم مقدار زیادی جلبک تولید کنیم.

زیست پلاستیک های برپایه جلبک ساخته شده توسط شرکت Cereplast هنوز در حال پیشرفت است، اما این شرکت امیدوار است که تا پایان سال بعد این زیست پلاستیک هارا اقتصادی کند. البته اگر یک شرکت بزرگ این ماده ی جدید را بپذیرد. خوشبختانه این تکنولوژی به قیمتی است که می تواند با مواد قدیمی رقابت کند. ما می توانیم در آینده به جای بطری های شفاف نوشیدنی های خود را در بطری های سبز بنوشیم.

———————

SmartPlanet

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *