تکنولو‍‍‍‍‍ژی جدید ساخت کفش های سبز

شرکت بایر متریال ساینس کفش‌های جدیدی را با استفاده از مواد و تکنولوژی های تجدید پذیر تولید کرده است. در این کفش‌های دوست دار محیط زیست، از پلی یورتان‌های تجدید پذیر که پوشش‌ها و چسب‌های بدون حلال هستند، پلی یورتان ترموپلاست و آلیاژی از پلی کربنات بر پایه منابع تجدید پذیر، استفاده شده است. با استفاده از محصولات این شرکت بیش از ۹۰% اجزا کفش تجدید پذیر می‌شود.

این تکنولوژی علاوه بر کمک به کارکنان کارخانه های کفش سازی، به مصرف کنندگان و محیط زیست سود خواهد رساند.

در سیستم‌های میکروسلولی الاستومرهای پلی یورتان برای لایه های خارجی و میانی، سهم مواد خام تجدید پذیر بیش از ۷۰% است و این بیشترین میزانی است که در صنعت توسط شرکت بایر به عنوان یک عرضه کننده‌ی مواد خام ارائه شده است. در آلیاژ پلی کربنات و تکنولوژی ارائه شده در پوشش‌ها و چسب های فاقد حلال و نرم کننده، بیش از ۴۰% مواد تجدید پذیرند. استفاده از این چسب‌ها و پوشش‌ها باعث حذف سالانه ۱۵۰۰۰۰ تن حلال آلی در فرآیندهای تولیدی می‌شود که سهم به سزایی در حفاظت محیط زیست خواهد داشت.

اجزای کفش سبز
اجزای کفش سبز

هنگامی که کف کفش بر اساس سیستم پلی یورتان ساخته شود، خواص فرآیندی خوب و محدوده ای از خواص کفش‌های رایج در بازار را خواهد داشت. مقاومت سایشی و انعطاف پذیری خوب، نقش کلیدی در پوشش‌های پایه آبی Impranil بازی می‌کند. چسب‌های پایه آبی Dispercoll پلی یورتان‌های زیست سازگار، دوام و انعطاف پذیری اتصالات میان لایه‌های بالایی و کفی را افزایش می‌دهند.

کفش های سبز، سلامتی و محیط کار ایمنی را برای کارکنان کارخانه‌های کفش سازی تامین می‌کنند. پوشش‌ها و چسب‌های پایه آبی، کاملاً بدون حلال اند و با استانداردهای تولیدی تطابق کامل دارند. فرآورده‌های پلی یورتان فاقد فلزات سنگین هستند و این مساله دفع مواد در پایان عمر کفش را مناسب می‌سازد.

پوشش نمونه آزمایشی کفش را با استفاده از پلی لاکتیک اسید و آلیاژ پلی کربنات ساختند که علاوه بر تجدید پذیر بودن نسبت به استیل سبکتر بود. این مواد که خواص ضربه پذیری آن اصلاح شده است، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

پلی یورتان ترموپلاست Desmopen که درصد بالایی از مواد تجدید پذیر را دارد، برای ساخت پاشنه و بند کفش، و همچنین درج لوگو سازنده بر کف کفش، استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این مواد خواص مکانیکی خوب، همچون مقاومت سایشی و پارگی بالا است که می تواند جایگزین ترموپلاستیک های پلی یورتانی (TPU) سنتی گردد.

این تکنولوژی جامع از شرکت بایر، علاوه بر تایید تعهد این شرکت در توسعه ی پایدار، توانمندی آنرا در ابداع تکنولوژی های جدید اثبات می‌کند. شرکت بایر دائما تلاش می‌کند تکنولوژی های جدیدی برای تولید مواد اولیه از ضایعات طبیعی مانند کاه و ضایعات چوب ارائه کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *