آدامس های نچسب

محققان آدامس جدیدی ساخته‌اند که به راحتی از سطوح جدا می‌شود و در عین حفظ طعم آشنای نعناع و استحکام، بسیار راحت تر از آدامس‌های قدیمی تخریب می‌شود. در سال ۲۰۰۷، ترنس کاسگراو و همکارانش در دانشگاه بریستول انگلستان و شرکت رِوُلیمر، برای اولین بار آدامس جدیدی اختراع کردند که به راحتی از بیشتر سطوح جدا می‌شد و به راحتی در آب پراکنده می‌شد. از آن زمان، این تیم روی فرمولاسیون این آدامس کار کرده و آن را به یک محصول تجاری تبدیل کرده است. کاسگراو می‌گوید: “بیشتر تحقیقات ۳ سال گذشته ما، بر روی چگونگی اثر متقابل پلیمرها با سطوح بوده است. انگیزه اصلی ابداع این محصول، رفع مشکل آدامس‌های چسبیده به کف خیابان‌ها بوده است.” در آدامس‌های قدیمی، کوپلیمر (استایرن-بوتادی‌ان) و کوپلیمر (اتیلن-وینیل استات)، به عنوان ماده اصلی آدامس استفاده می‌شود. خواص این مواد باعث چسبیدن آنها به سطوح می‌شود و جدا کردن آنها حتی با مواد پاک کننده دشوار است. آدامس جدید که Rev7 نام دارد، این مشکل را ندارد، زیرا شامل یک کوپلیمر شانه‌ای صابونی (amphiphilic) (دارای یک سر قطبی و یک سر غیر قطبی) هستند که استخوان بندی آن پلی ایزوپرن است و زنجیرهای پلی اتیلن اکسید (PEO) به آن پیوند شده‌است.

استفان بُن شیمی دان دانشگاه وارویک انگلستان می‌گوید: ” این پیوندهای کوپلیمری صابونی نه تنها به طور مشخصی استحکام چسبندگی به سطوح را کاهش می‌دهند، بلکه در بیشتر اجزاء پلیمری محلول در آب تخریب می‌شوند و می‌توانند به راحتی با آب شسته شود. پیدا کردن چنین راه حل دو جانبه‌ای، بسیار هوشمندانه است چون برای ما محیط زیست پاکیزه‌تری را فراهم می‌کند.”

کاسگراو می‌گوید: “بسیاری از مواد سطح فعال با PEO کمپلکس تشکیل می‌دهند، مانند سدیم دُدسیل سولفات (SDS) که از اجزاء معروف صابون‌ها و مواد شوینده است. بنابراین یک ماده شوینده ملایم می‌تواند آدامس را از سطوح بسیاری از جمله لباس‌ها و فرش‌ها جدا کند.” طبیعت آبدوست PEO نیز که به آن اجازه می‌دهد تا آب را در خود نگه دارد و دوباره جذب کند، از مسائل کلیدی در تخریب این آدامس است. بعد از ۶ ماه، آدامس در آب به اجزاء کوچک‌تری تجزیه می‌شود.” این پلیمر از اجزایی تشکیل شده است که به طور گسترده در محصولات مصرفی دیگر از جمله مواد چسبنده و دارویی استفاده می‌شوند، بنابراین هیچ خطر زیست محیطی وجود ندارد و اجزاء باقی مانده مواد بی اثر و طبیعی هستند. آزمایش‌های ایمنی نشان داده است که پلیمر Rev7 برای استفاده انسان به اندازه پلیمر آدامس‌های دیگر، مطمئن و بی اثر است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *