بسته بندی هوشمند برای مواد غذایی

نمونه ای از بسته بندی هوشمند

دانشمندان نوعی از بسته بندی مواد غذایی راتولید کرده‌اند‌ که فرد را از شروع فاسد شدن مواد غذایی با خبر می‌کند. در انگلستان سالانه مقدار ۳/۸ میلیون تن مواد غذایی خانگی بدلیل فاسد شدن هدر می‌رود. انتظار می‌رود این شناساگر پلاستیکی هوشمند این میزان را کاهش دهد. تغییرات رنگ شناساگر زمانی است که غذا تازگی خود را به دلیل آسیب دیدگی بسته بندی، گذشتن تاریخ مصرف، و یا عدم نگهداری در فریزر یا یخچال از دست داده است. این فناوری که سبب طولانی شدن عمر مواد غذایی می‌شود، تحت عنوان بسته بندی تحت اتمسفر اصلاح شده1 شناخته می شود.

در گذشته دانشمندان جهت اطلاع از زمان فساد مواد غذایی برچسب‌های نشانگر گرانی را که درون بسته بندی وارد می‌شود، امتحان کرده‌اند. اما شناساگر جدید چیزی جدای از بسته بندی نبوده و بخشی از آن است و هزینه‌های تولید آن نیز خیلی کمتر می‌باشد.

پروفسور‌ اند‌ره میل، رئیس گروه تحقیق، می‌گوید: در حال حاضر مواد غذایی زیادی دور ریخته می‌شود که از نظر محیطی و اقتصادی زیان آور است.در گذشته بسته بندی اتمسفری اصلاح شده به طور فزاینده برای جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم‌های مسبب فساد مواد خوراکی استفاده می‌شدند، اما هزینه برچسب‌هایی که استفاده می‌شد، به طور قابل ملاحظه‌ای بالا بود. ما قصد داریم با استفاده از پلاستیک جدید در صنعت بسته بندی این هزینه‌ها را حذف کنیم. در نتیجه احتمال مصرف مواد غذایی نامناسب و فاسد کاهش می‌یابد و جلوی اصراف بیش از حد مواد غذایی گرفته می‌شود. ما همچنین امیدواریم این نوع بسته بندی تاثیری مثبت و مستقیم روی صنعت گوشت و مواد غذایی دریایی داشته باشد.

اسن سنسور از نانوذرات تیتانیم پوشش داده شده با دای متیلن بلو ساخته شده و تحت تابش فرابنفش فعال می گردند. سپس تنها در حضور اکسیژن به رنگ آبی در می آیند.

تصویری از گوشت بسته بندی شده در غیاب اکسیژن (a) و پس از فعال سازی شناساگر (b).سپس قسمتی از بسته بندی برداشته شده تا اکسیژن نفوذ کند(c). پس از یک روز (d)، دو روز (e) و 4 روز (f) در یخچال شناساگر به تدریج آبی می شود.
تصویری از گوشت بسته بندی شده در غیاب اکسیژن (a) و پس از فعال سازی شناساگر (b).سپس قسمتی از بسته بندی برداشته شده تا اکسیژن نفوذ کند(c). پس از یک روز (d)، دو روز (e) و ۴ روز (f) در یخچال شناساگر به تدریج آبی می شود.

این پروژه از بودجه ۳۲۵۰۰۰ یورویی اهدایی یک شرکت اسکاتلندی که برای ایجاد کمک‌های اقتصادی ایده‌های محققین تشکیل شده برخوردار است.

پی نوشت

  1. modified atmosphere packaging

1 دیدگاه