بلندگو های شفاف و سبک از گرافن

محرک صوتی شامل یک مبدل طراحی شده بر مبنای گرافن است که به منبع صدا و تقویت کننده متصل شده.
محرک صوتی شامل یک مبدل طراحی شده بر مبنای گرافن است که به منبع صدا و تقویت کننده متصل شده.

دانشمندان کره‌ای با بکارگیری ورق‌های گرافن بلندگو‌های شفاف و سبکی طراحی کرده‌اند که قابل نصب بر روی پنجره‌ها و صفحه نمایشگر کامپیوتر است.

گرافن لایه‌ای نازک از گرافیت است. خواص الکتریکی و مکانیکی بسیار مناسب این ماده انقلابی را در تکنولوژی‌های جدید ایجاد کرده و کاربردهای آن به طور مداوم در حال افزایش است. با این وجود، ساخت سطوح بزرگ گرافن با ضخامت‌های کم از چالش‌های پیش روی محققان است.

جیونسیک جانگ و همکارانش از دانشگاه ملی سئول، با استفاده از چاپ جوهر افشان و رسوب بخار، گرافن اکسید را بر روی پلی وینیلیدین فلوئوراید (PVDF) رسوب دادند. پس از کاهش گرافن اکسید، فیلم گرافن بدست می آید. این روش نه تنها یک روش جدید برای تولید فیلم گرافن به صورت کنترل شده است، بلکه محصول بدست آمده می‌تواند در تولید بلندگوی‌های شفاف با ضخامت کم  بکار رود.

با اعمال جریان الکتریکی، پدیده پیزوالکتریک معکوس باعث تغییر شکل ورقه PVDF و تولید امواج صوتی می‌شود
با اعمال جریان الکتریکی، پدیده پیزوالکتریک معکوس باعث تغییر شکل ورقه PVDF و تولید امواج صوتی می‌شود

سیستم بلندگو شامل فیلم نازک PVDF ساندویچ شده بین دو الکترود از جنس گرافن است. نحوه کار بلندگو به این صورت است که با اعمال جریان الکتریکی، پدیده پیزوالکتریک معکوس باعث تغییر شکل ورقه PVDF و تولید امواج صوتی می‌شود.

تسهیل نصب و کاربرد چنین سیستمی از مزایای آن بشمار می‌رود. به گفته جانگ، با اعمال میدانی با عکس فاز صوت اصلی، از این وسیله می توان به عنوان مانع  صدا استفاده کرد.

ارزان‌تر بودن و مصرف انرژی کمتر از مزایای این سامانه نسبت به نمونه‌های مشابه شامل الکترد‌های PEDOT:PSS است. گرافن نسبت به سایر الکترود‌ها  از جمله فلزات و پلیمر‌های رسانا، ارزانتر است. همچنین محرک‌های صوتی طراحی شده بر مبنای گرافن بدلیل مصرف انرژی کمتر، نیازی به تقویت کننده‌ها و آمپلی فایرهای پر قدرت ندارند.

جیونگ جیانگ کارشناس مواد اپتو الکترونیک در دانشگاه Nebraska امریکا، تحت تاثیر تکنیک جدید برای رسوب دهی گفت: ” توانایی تولید در مقیاس بزرگ و کنترل محل رسوب فیلم نازک گرافن بر روی مواد مختلف از زیبایی‌های این تکنیک است.” افزایش کیفیت صدای خروجی و کاهش قیمت تمام شده از کارهای پیش رو خواهد بود.

نتایج این تحقیقات در مجله Chemical Communications منتشر گردیده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *