ساخت نانوسیم‌های پلیمری با استفاده از لیزر پالسی

تصویر SEM از یک نانوسیم پلی استایرن حاوی نانوذرات اکسید آهن. فلش های زرد و قرمز به ترتیب سطح نانوسیم و نانوذرات آهن داخل نانوسیم را نشان می دهند.
تصویر SEM از یک نانوسیم پلی استایرن حاوی نانوذرات اکسید آهن. فلش های زرد و قرمز به ترتیب سطح نانوسیم و نانوذرات آهن داخل نانوسیم را نشان می دهند.

استفاده از نانوسیم‌های پلیمری، نسبت به نانوسیم‌های معدنی، مزایای زیادی در صنعت دارند. زیرا این مواد بسیار منعطف و همچنین از نظر نوری شفاف هستند، بنابراین از آنها می‌توان در ادواتی نظیر حسگرها، ادوات نشر نوری و سوئیچ‌های نوری استفاده کرد. اما در مسیر استفاده از این پلیمرها در نانوادوات دو مشکل بزرگ وجود دارد؛ اولین مشکل مربوط به نیاز مبرم برای کوچک سازی ابعاد نانوسیم است و دیگری افزودن عوامل تقویت کننده درون پلیمر است که موجب پدیدار شدن عملکردهای جدیدی در آن می‌شود.

محققان مرکز «NIMS» روش بسیار ساده‌ای برای این کار ارائه کردند، آنها از لیزر پالسی برای حل این مشکلات استفاده کردند که از روش‌های رایج بسیار متفاوت بوده و قادر است هر دوی این مشکلات را از سر راه بردارد. با این روش می‌توان قابلیت‌های جدید به سیستم اضافه کرد که با روش‌های قبلی امکان‌پذیر نبود. این کار با استفاده از اثر اندازه کوانتومی حاصل می‌شود. بر پایه این اثر، زمانی که ذرات تا بیشترین حد ممکن کوچک می‌شوند، قابلیت جدید پیدا می‌کنند. به ‌منظور رسیدن به اثر اندازه کوانتومی، لازم است تا قطر نانوسیم‌ها تا حد ۱۰ نانومتر یا کمتر، کوچک شود. در روش‌های رایج، از قالب برای ساخت این نانوسیم‌ها استفاده می‌شود، اما با این روش تنها می‌توان نانوسیم‌هایی با قطر تقریبی ۱۰۰ نانومتر تولید کرد. همچنین در این روش‌ها باید نانوسیم‌های پلیمری را با استفاده از اچ کردن از درون قالب درآورد. برای این کار باید از مواد شیمیایی بسیار قوی استفاده کرد، در نتیجه تنها از پلیمرهایی می توان استفاده نمود که در اثر تماس با این مواد شیمیایی دچار آسیب نشوند.

در این روش جدید، محققان به سادگی توانستند بدون استفاده از قالب و تنها با تابش یک لیزر به شدت کنترل شده بر روی ماده، در محل تابش یک نانوسیم ایجاد نموده و آن را رشد دهند. چنانچه ماده اولیه حاوی عوامل تقویت کننده و دوپنت باشد، در نهایت یک نانوسیم عامل دار به دست می آید.

از آنجاییکه این روش را برای نانومواد عامل دار مختلف و پلیمرهای متنوعی می توان اعمال نمود؛ انتظار می رود از محصول به دست آمده در حوزه‌های مختلف از جمله زیرلایه‌های منعطف در تلفن‌های هوشمند و آنتن هایمغناطیسی کوچک و منعطف استفاده نمود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *