استخراج اورانیوم از آب اقیانوس ها

دانشمندان اعلام کردند: استخراج اورانیم از آب دریا که می تواند آینده انرژی هسته ای را تضمین کند به زودی به یک حقیقت اقتصادی تبدیل می‌شود.  در روش جدید که در ژاپن ایجاد شده است، از پوشش فیبرهای پلاستیکی به هم بافته استفاده می شود که درون آن موادی است که اتم های اورانیوم را جذب می کند.

اقیانوس های جهان دست کم دارای چهار میلیارد تن فلز ارزشمند اورانیوم هستند؛ اما طی چهار دهه گذشته، حفر دریاها برای بدست آوردن اورانیوم به علت تکنیک های دشوار و هزینه بالا به یک رویا تبدیل شده بود. براساس گزارشی که در یک گردهمایی علمی ارائه شد، پیشرفت سریعی در راستای تبدیل اقیانوس ها به یک منبع غنی اورانیوم درحال انجام است.

پیشرفت در فناوری استخراج هزینه های تولید اورانیوم را از ۵۶۰ دلار برای هر ۵۰۰ گرم اورانیوم را به ۳۰۰ دلار رسانده است. دکتر رابین راجرز از دانشگاه آلاباما در همایش سالانه انجمن شیمی آمریکا در فیلادلفیا اظهار داشت: برآوردها نشان می دهد که اقیانوس ها منبع اورانیوم هستند و میزان آن در اقیانوس ها بسیار بیشتر از میزانی است که می توان از زمین به دست آورد.  وی افزود: مشکل اینجاست که غلظت این اورانیوم همواره بسیار اندک بوده و موجب بالارفتن هزینه استخراج می شود. اما با پیشرفت های صورت گرفته در حال مقابله با این چالش هستیم.

 در تکنیک استاندارد استخراج که در ژاپن ایجاد شده است، از پوشش فیبرهای پلاستیکی به هم بافته استفاده می شود که درون آن موادی است که اتم های اورانیوم را جذب می کند. این پوشش های پلاستیک دارای طول و عرض ۴۵ تا ۹۰ متر است که اندازه آن برای زیر آب به ۹۰ تا ۱۸۰ متر می رسد. این پوشش ها پس از آن که به سطح باز می گردند، با یک حلال ملایم اسیدی شسته می شوند تا اورانیوم آن به دست آید. بار دیگر این پوشش های پلاستیکی در آب فرو می روند تا این فرآیند چندین بار تکرار شود. این اقدام دربرگیرنده نسخه های ارزان تر و موثرتری از این پوشش ها است که می تواند اورانیوم را جذب کند.

 یک گروه تحقیقاتی به ریاست دکتر راجر درحال بررسی استفاده از ضایعات پوسته های میگو از صنایع غذایی دریایی هستند تا بتوانند این پوشش ها را به روش زیست تجزیه پذیر تولید کنند.

تأسیسات انرژی هسته ای بیش از ۶۰ سال یا بیشتر است که با سرمایه گذاری های کلانی فعالیت می کند. عدم قطعیت درباره اینکه آیا اورانیوم زمین کافی است، بر تصمیم گیری در این صنعت تأثیرگذار است. چرا که انجام تحقیقات بلند مدت و تصمیم گیری در شرایطی که نسبت به منبع عدم قطعیت وجود دارد، بسیار دشوار است. از این رو اگر بتوانیم اورانیوم را از آب دریا استخراج کنیم، می توانیم این عدم قطعیت را از بین ببریم.

استخراج اورانیوم از آب دریا ممکن است مزایای زیست محیطی هم داشته باشد، چرا که استخراج اورانیوم از زمین فاضلاب آلوده ای ایجاد می کند که برای سلامتی دست اندرکاران این امر خطرناک است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *