قدرت پلی آمیدی در مسابقات پارا المپیک لندن

تیم دوچرخه سواری پارالمپیک هلند در مسابقات پارالمپیک لندن از زنجیرهای بسیار نازک اما قوی در غلتک های زنجیره ای ساخته شده از پلی آمید Stanyl در دوچرخه های خود استفاده کرده است.

به گزارش تارنمای BPR در مسابقات دوچرخه سواری غلتک های زنجیره ای بسیار اهمیت دارند، زیرا نقطه تماس بین چرخ دنده و زنجیر هستند و کار انتقال نیروهای عظیم اعمال شده از سوی دوچرخه سوار به چرخ ها را انجام می دهند. زنجیر بسیار قدرت دارد و همزمان باید بدون اصطکاک در چرخ دنده حرکت کند.

در این زنجیر و چرخ دنده از محصول Stanyl شرکت DSM از یک پلی آمید ۴۶ با کارایی بالا به جای فولاد استفاده شده است. این به معنای آن است که این زنجیر نه تنها نازک است، بلکه با اصطکاک کمتر باعث سرعت بیشتر می شود.

ورزشکار پاراالمپیکی Alyda Norbruis در این باره گفته است:” این زنجیرها به من قدرت و اعتماد به نفس می دهند و باعث می گردند اندام من احساس راحتی بیشتری در زمان رکاب زدن داشته باشند”.

Eelke van der Wal مربی تیم دوچرخه سواری هلند در این باره گفته است: “این خود آینده است و چیزی است که همه دوچرخه سواران می خواهند در المپیک ریو آن را داشته باشند. اما ما این شانس را داریم که اکنون از آن بهره مند شویم.”

از Stanyl پلی آمید ۴۶ قبلاً در طیف وسیعی از سیستم های چرخ و دنده های صنعتی استفاده شده است که به علت فرسودگی، اصطکاک و خواص وزن کمتر جایگزینی مناسب و کارآمد برای فلزات هستند و در آینده می توان در دوچرخه های عادی نیز از آنها استفاده کرد. در این محصول جدید دیگر نیازی به روغن کاری این قطعات نیست.

تابستان امسال شرکت DSM نوآوری های مختلفی در المپیک در زمینه تغذیه و مواد از جمله شورت دوچرخه سواران که ترکیبی از الیاف بلند قوی است را ارایه کرده است که از نقاط آسیب پذیر بدن دوچرخه سواران (ران و کمر) محافظت می کنند.

Rob van Leen رییس بخش نوآوری DSM گفته است: “پس از لباس های محافظت کننده که از الیاف Dyneema حاصل شده، زنجیر ساخته شده از Stanyl از دیگر مواد مهم جدید است که در جهت رفاه ورزشکاران ساخته شده است. این ترکیب اصطکاک و وزن کمتری را برای دوچرخه سواری مهیا می کند که باعث مقداری قدرت بیشتر است که این تفاوت در رسیدن دوچرخه سوار به خط پایان می تواند بسیار موثر باشد.”

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *