نانولوله های کربنی قد می کشند!

دانشمندان چینی دانشگاه سینگ هوآ در پکن،carbon-nanotube_shutterstock_54728839_300 رکوردی جدید در طول نانولوله کربنی تولیدی خود به جای گذاشتند. آنها با فراتر رفتن از دو برابر رکورد قبلی خود، توانستند نانو لوله ای به طول نیم متر بسازند.

این دانشمندان با استفاده از روش بخار نشانی شیمیایی (CVD) به مدت دو ساعت، موفق شدند این نانولوله طویل را بر یک بستر سیلیکایی رشد دهند. پیشرفت های آنها نشان می دهد که سینتیک رشد و فعالیت کاتالیست، از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش طول نانولوله کربنی است. اگر احتمال عدم کارایی کاتالیست پس از یک میلیمتر رشد نانولوله زیاد شود، طول نانولوله نهایی نیز به همان میزان کوتاه خواهد شد. بهینه سازی شرایط سنتز، به کاهش “احتمال غیرفعال شدن کاتالیست” خواهد انجامید، که این به معنای افزایش طول نانولوله های کربنی است؛ تا جایی که آنها تا نیم متر – و حتی بیشتر – رشد خواهند کرد.

نانولوله های کربن (CNT) موادی مستحکم و قوی هستند که معمولاً برای مصارفی چون زره ها و … مورد استفاده قرار می گیرند، اما این پرسش که “چگونه می توان طول آنها را زیاد تر کرد؟” موضوع بحث های بسیاری بوده است. گمان می رود با پیشرفت اخیر گروه فی وی (Fei Wei) به زودی نانولوله های کربنی رکود یک متر طول را نیز بشکنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *