تکنیک جدید برای تولید «پلاستیک‌ سبز»

sc-2013-00135y_0005با بکارگیری این تکنیک، طیف وسیعی از چربی‌های طبیعی شامل ضایعات روغن‌های آشپزی برای تولید پلاستیک به مواد اولیه اصلی تبدیل می‌شوند در حالی که این مواد اولیه در حال حاضر از مشتقات نفتی تهیه می‌شوند.

شرح این تحقیق در مجله انجمن شیمی آمریکا موسوم به Sustainable chemistry & Engineering به چاپ رسیده است.

«داگلاس نکرز» و «ماریا مورو اسمال» محققان اصلی این مطالعه می‌گویند: بسیاری از مواد پلاستیکی مورد مصرف روزانه ما از گروهی از ترکیبات شیمیایی خام به نام «الفین» تولید می‌شوند که منشا نفتی دارد. این پلاستیک‌ها همچنین حاوی اتیلن، پروپیلن و بوتادین هستند که این مواد نیز به نوبه خود ترکیبات اصلی برای تولید پلاستیک‌های شناخته شده‌ای نظیر پلی‌اتیلن، پلی‌استر، پلی وینیل کلراید و پلی‌استیرن را تشکیل می‌دهند.

به نقل از ساینس دیلی،‌ هم‌اکنون محققان توانسته‌اند جایگزین بسیار با ثبات‌تری به جای «الفین» پیدا کنند. آنها در این تحقیق از اشعه ماوراء بنفش با طول موج کوتاه و یا اشعه ماوراء بنفش C استفاده کردند. این اشعه در چوب‌دستی‌های بهداشتی که برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های داخل منازل استفاده می‌شود بکار گرفته شده است. از تابش اشعه ماوراء بنفش C به چربی، روغن زیتون، روغن کانولا، ضایعات روغن کانولا، الفین سبز تولید می‌شود.

نکرز و مورواسمال مدعی هستند این نخستین بار است که از فرآیند فتوشیمیایی برای تولید الفین استفاده می‌شود در حالی که این الفین جدید منشا نفتی ندارد.

فرآیند جدید قادر است انواع چربی‌ها اعم از کره، روغن زیتون، چربی و ضایعات روغنی را به ماده الفین که پایه اصلی تولیدات پلاستیکی است، تبدیل کند و به این ترتیب امکان تولید پلاستیک‌های غیرنفتی و سازگار با محیط زیست فراهم می‌شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *