ساخت مولد آبی کامپوزیتی با بازده بالا

کارخانه Ibaraki (ایباراکی) ژاپن توانست یک مولد آبی جریان برق با نام CAPPA را تولید نماید که به تازگی در استان فوکوشیما مورد استفاده قرار گرفت.
مولد الکتریکی به ماشینی گفته می‌شود که از طریق القای الکترومغناطیسی، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این مولدها توان را در ولتاژ بسیار بالا و جریان الکتریکی اندک تولید می‌نمایند. به منبع تأمین کننده انرژی مکانیکی، منبع تغذیه گفته می شود و ممکن است توربین بخار، توربین آبی، توربین بادی و… باشد.
اکثر مولد های آبی سنتی، از نوع قطره ای بودند. کارخانه “ایباراکی” از تکنیک های پیشرفته علم فیزیک در ساخت مولد آبی CAPPA بهره برده است که توان الکتریکی را چندین برابر می نماید.

news_140207 (1)
در ساخت بدنه این مولد از پلاستیک های تقویت شده با الیاف شیشه (
FRP) استفاده شده است. این ویژگی به همراه شکل منحصر به فرد پروانه آن موجب می شود که ظرفیت تولید این مولد ۴ برابر بیشتر از مولد های پروانه ای سنتی باشد و یک توان الکتریکی متوالی ۱۶۰ واتی را ارائه دهد. اگر به همراه این مولد نیرو، باتری نیز استفاده شود، در افزایش توان الکتریکی مشکلی به وجود نخواهد آمد.
سطح مقطع مولد CAPPA تقریباً ۸۳۲ میلی متر است. این مولد دارای ارتفاع ۶۶۵ میلی متر و وزن تقریبی ۵۷ کیلوگرم می باشد. نصب آن در زیر آب، تنها توسط دو نفر نیروی انسانی و بدون استفاده از ماشین آلات سنگین کمکی میسر است. برای نصب این مولد، آب باید دارای عمقی بیش از ۵۰ سانتیمتر و سرعتی معادل ۱.۵ تا ۲ متر بر ثانیه باشد.
به گفته کارخانه ایباراکی به دلایل ذیل این مولد آبی مورد توجه بازارهای مختلف قرار گرفت:
• منبع تغذیه آن در شرایط آماده به کار (Standby)
 قرار دارد و از ایجاد سانحه در واحدهای تولیدی جلوگیری می نماید.
• با به کار بردن آن در سیستمهای زهکشی می توان از منابع آب مجدداً استفاده نمود و هزینه های سربار زیست محیطی را در واحدهای تولیدی کاهش داد.
• در مناطقی که امکان استفاده از نیروی برق وجود ندارد این مولد به عنوان منبع تغذیه استفاده میشود. برای مثال در حصار برقی مخصوص حیوانات و نیز دوربین های مدار بسته حفاظتی قابل استفاده است.
• با کمک این مولد می توان در مدارس و سایر موسسات، اطلاعات بیشتری را در مورد انرژی های نوین و آموزش های زیست محیطی در اختیار دانش پژوهشان قرار داد (این طرح در مدارس ابتدایی استان فوکوشیما به کار گرفته شده است.)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *