شرکت کوچک Nano Brick در کره جنوبی با فناوری ساده اما خلاقانه خود در زمینه تشخیص محصولات تقلبی با بهرهگیری از برچسب کوچکی به نام M-Tag توجه بسیاری از شرکتهای جهانی را به خود جلب کرده است. این فناوری جدید محصول ۸ سال تحقیق و توسعه وسیع این شرکت در حوزه نانوفناوری است.
بنابر اعلام این شرکت، آنها در سال جاری فروش برچسبهای ضد جعل خود را به برخی شرکتهای داخلی و خارجی از جمله شرکت SAEC Co (تولید کننده ژاپنی قطعات الکترونیکی)، Jayjun Cosmetic و Oozoo (تولیدکنندگان چینی بستههای ماسک) آغاز کرده اند.
Nano Brick همچنین فروش M-Tagهای خود را به شرکت صاحب مجوز والت دیسنی در جنوب شرق آسیا آغاز کرده است. برچسبهای مسطح ۵/۱ در ۵/۱ سانتیمتری این شرکت پس از چندین مرحله ارزیابی طولانی سفارش داده شدهاند.
محصول ضدجعل این شرکت زمانی به بازار ارائه شده است که بسیاری از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان قربانی محصولات جعلی میشوند. این امر به دلیل گسترش تجارت آنلاین و محیط باز اطلاعاتی روی داده است. محصولات تقلبی هم در بازارهای آنلاین و هم در بازارهای آفلاین به فروش رفته و مصرفکنندگانی را که میخواهند محصولات آرایشی و بهداشتی، دارو، لوازم الکترونیکی و لباسها و محصولات لوکس اصل را بخرند، تهدید میکنند.
روشهای مختلفی برای مقابله با محصولات تقلبی ارائه شده است که از آن جمله میتوان به هولوگرامها، جوهرهای فلورسانس، کدهای پاسخ سریع (QR) و RFID اشاره کرد. در گذشته این روشها مفید بودهاند، اما با پیشرفت فناوری و بهبود روشهای جعل، کارایی این روشها کاهش یافته و به فناوریهای جدیدی همچون M-Tag برای تشخیص سریع محصولات جعلی نیاز است.
بنابر گفته نانو بریک، M-Tag اولین محصول ضدجعل در دنیاست که از فناوری تولید نانوذرات بهره میبرد. نانوذرات استفاده شده در این برچسبها زمان قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی تغییر رنگ و الگو میدهند. به عنوان مثال زمانی که یک مصرفکننده یک آهنربای لاستیکی که در تمام یخچالها یافت میشود و یا بلندگوی یک گوشی تلفن همراه را نزدیک برچسب M-Tag قرار میدهد، روی سطح این برچسب نوارهایی ظاهر میشود. در این حالت نانوذرات همانند آجرهایی کنار هم ردیف شده و این نوارها را ایجاد میکنند. تغییر رنگ و الگوی M-Tag به مشتری این امکان را میدهد که با چشم غیرمسلح اصل بودن جنس را بررسی کند.