تمام صنایع تا 3 سال آینده ملزم به تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر می‌شوند

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست biodegradable-plastic-bagگفت:‌ تا ۳ سال آینده تمام صنایع در زمان بندی‌های تعیین شده ملزم به تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر می‌شوند.

فرهاد پورسخا افزود: در اواخر سال ۸۹ از تمامی شرکت‌هایی که می‌توانستند تکنولوژی تولید پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر را وارد کشور کنند دعوت کردیم که در این زمینه همکاری کنند و در نهایت دو شرکت توانستند از شرکت‌های معدودی که در کل جهان به این تکنولوژی دسترسی دارند به عنوان نمایندگی‌های خاص آن را وارد کشور کنند. علاوه بر آن به صورت همزمان با تعدادی از تولیدکننده‌ها در این زمینه صحبت کردیم که در نتیجه برای اولین بار این پلاستیک‌ها در کشور تولید شد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر نیاز به خط تولید جدید یا تعویض سیستم نیست افزود: با اضافه کردن یک سری مواد افزودنی به ماده اولیه پلاستیک، پلیمرهای بلند پلاستیک کوچک شده و امکان تجزیه با سرعت بالا را فراهم می‌آورند.

پورسخا تصریح کرد: بلافاصله پس از تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر از طریق کارگروه ملی پسماند و همکاری سازمان استاندارد، برای تعیین استاندارد ملی این پلاستیک‌ها اقدام کردیم که این استانداردها در سال ۹۱ نهایی شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه مطالعات بسیاری انجام شده است افزود: با برگزاری جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، اتحادیه‌ها و گروه‌های کارشناسی، پلاستیک‌های زود تجزیه‌پذیر را متناسب با نوع مصرف و زمان استفاده از آنها تقسیم‌بندی کردیم.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همچنین از آنجا که یکی از بزرگترین شرکت‌هایی که برای استفاده از این پلاستیک‌ها اقدام کرده کارخانه شیر پگاه است این مواد را برای آزمایش به وزارت بهداشت فرستادیم تا تاثیر آنها بر سلامتی مردم صحت‌سنجی شود که خوشبختانه نتایج مثبت بود.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه باید طی سه سال استفاده از این پلاستیک‌ها سراسری شود طبق گزارش‌هایی که در دست داریم ۷۰ درصد آن در سال اول انجام خواهد شد.

 

نیازی به تصویب قانون برای استفاده از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر نیست

وی با بیان اینکه نیازی به تصویب قانون یا لایحه‌ای برای جایگزینی پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر به جای پلاستیک‌های تجزیه ناپذیر نیست افزود: کارگروه ملی پسماند به اندازه‌ای قدرت اجرایی دارد که هر چیزی که در این زمینه احتیاج به تصویب داشته باشد را مصوب کرده و به سازمان‌ها ابلاغ کند که در این زمینه نیز کارگروه ملی پسماند تمام اقدامات لازم را برای تعیین ضوابط انجام داده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *