پایان استفاده از نایلکس‌های تجزیه‌ناپذیر در میادین تره‌بار پایتخت

حسین صفایی در مراسمی به مناسبت روز بدون نایلکس، گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی تهران یک بسته سیاستی زیست محیطی را از سه سال قبل شروع کرده است که اولین گام اساسی آن دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ بوده است و دریافت این ایزو برای ارتقای استانداردهای زیست محیطی میادین و بازارهای شهر تهران صورت گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه این کار از ابتدای سال جاری اجرایی شده و امکان استقرار این ایزو در بازارهای تهران را پیدا کرده است.

رییس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: از جمله فعالیت‌های این بسته سیاستی زیست محیطی، حذف کلیه ظروف یک بار مصرف پایه پلیمری بوده است که به کلی از چرخه توزیع در بازارهای شهر تهران حذف شده است.

صفایی تصریح کرد: این طرح از دو سال قبل شروع شده و دو سال گذشته پیگیری و امسال وارد سومین سال از این طرح زیست محیطی شده‌ایم. این طرح به صورت تدریجی در تمامی میادین و بازارهای شهر تهران اجرا شده است و علت اجرای تدریجی طرح این بوده که تولید‌کنندگان ظروف یک بار مصرف، ظروفشان به خصوص در نایلکس‌ها از لحاظ تنوع و کیفیت نمی‌توانست پاسخگوی کامل ما باشد.

رییس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: هم‌اکنون شاهد استفاده از مجموعه ظروف یکبار مصرف تجزیه‌ناپذیر هستیم که در سطح شهر تهران با حجم عظیمی مصرف می‌شوند. سرانه مصرف نایلکس در شهر بسیار زیاد است و هر شهروند تهرانی روزانه سه نایلکس پایه پلیمری به چرخه زیست‌ محیطی وارد می‌کند.

وی در خصوص نایلکس‌های تجزیه‌پذیر، گفت: بخشی از نایلکس‌های تجزیه‌پذیر پایه پلمیری اما با مواد افزودنی برای تجزیه سریع هستند و بخش دیگری پایه گیاهی هستند که تجزیه آنها بسیار سریع انجام می‌شود.

رییس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تبعات نایلکس‌های تجزیه ناپذیر را آثار مخرب این نوع نایلکس‌ها برای سلامت مردم اعلام و گفت: این نایلکس‌ها در معرض حرارت بر روی مواد غذایی تاثیر گذاشته و در مقابل سرما و انجماد نیز دچار تغییراتی می‌شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *