دلایل رشد بهاری معاملات بورس کالا

مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با13910730000282_PhotoA بیان این مطلب که در سه ماهه اول سال جاری در اکثر گروه‌های کالایی افزایش چشم‌گیری در حجم عرضه و معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم، اظهار داشت: در بهار ۹۲ ، نزدیک به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم ۳۵ درصد و از نظر ارزش ۱۲۴ درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: حجم معاملات تالارهای فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی نیز در سه ماهه اول سال ۱۳۹۲  نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد ۵۰ و ۳۱ درصدی مواجه شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مدت ذکر شده، گروه‌های مواد پلیمری و مواد شیمیایی به ترتیب با رشد ۱۱۴ و ۴۰ درصدی حجم مواجه شدند، گفت : مهمترین دلیلی که موجب رشد حجم ارزش عرضه و معاملات در مدت مذکور شد، عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه کنندگان مطابق مصوبات و افزایش عرضه بوده است.

* افزایش عرضه بسیاری از شرکت‌ها

معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران ادامه داد: در گروه مواد پلیمری برخی از تولیدکنندگان، حجم عرضه‌های خود را بسیار افزایش داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی امیرکبیر، نوید زرشیمی، آبادان، غدیر، تندگویان، خوزستان و پلی پروپیلن جم اشاره کرد. از سویی دیگر امسال عرضه کنندگانی چون پتروشیمی آریاساسول و پتروشیمی شازند مجددا نسبت به عرضه برخی از کالاهای خود در بورس اقدام کرده‌اند.

نامداری افزود: همچنین در سه ماهه نخست امسال تعدادی از مجتمع های تازه تاسیس به جمع عرضه کنندگان بورس کالا پیوسته‌اند که شرکت پلیمر کرمانشاه یکی از آنها است؛ در گروه مواد شیمیایی نیز تقریبا همه مجتمع‌های تولیدی بجز چند مجتمع افزایش عرضه در بورس را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: در بخش داخلی و  صادراتی نیز رشد حجم معامله قیر را داشته‌ایم که هم به دلیل افزایش حجم عرضه تولیدکنندگان قدیمی بوده است و هم اینکه عرضه‌کنندگان جدیدی به لیست بورس کالا اضافه شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *