ویژگی کفپوش رزینی اتاق توزین کارخانه ی داروسازی

هر کارخانه تولید دارویی دارای منطقه ای است که در آن مواد اولیه را توزین و به ظروف تمیز منتقل می کنند. این منطقه شامل نام های مختلف، از جمله توزین، اتاق توزین، توزین مرکزی، دارویی، محل توزیع، تقسیم بندی (قسمت به قسمت) و بخش، می شود. اتاق توزین از سه بخش تشکیل شده است: محل استقرار مواد اولیه، توزین و فرایند تحویل توزین به تولید. مطابق با دستورالعمل تأسیس، بهره برداری و بازرسیازکارخانه های ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو مشخصات کف اتاق توزین در کارخانجات دارویی به شرح ذیل باید طراحی و ساخته شود:
⦁ کف باید کاملاً مقاوم و نفوذ ناپذیر، ضد اسید (اپوکسی)، صاف و بدون خلل و فرج ، ترک و شیار باشد.
⦁ قابل شستشو و دارای شیب کافی به سمت مسیر فاضلاب باشد تا از تجمع آب در سطح کف سالن تولید جلوگیری شود.

⦁ زاویه بین کف و دیوار باید دارای انحنا باشند.

در این مطالعه ی موردی نوع کفپوش و مراحل نصب و اجرای کفپوش رزینی مورد استفاده در اتاق توزین یکی از داروسازی های تهران مورد بررسی قرار می گیرد.
بنا به درخواست مدیریت فنی داروسازی، اتاق توزین به دلیل تردد بالای افراد و تجهیزات نیازمند کفپوشی با مقاومت سایشی بالا و در عین حال با سرعت نصب و اجرای بالای کفپوش بود، چراکه به دلیل اهمیت توزین در تولید این کارخانه امکان توقف خط تولید وجود نداشت و لاجرم عملیات نصب بایستی در تعطیلات آخر هفته تکمیل می شد.
متراژ: ۴۰۰ مترمربع
زیرآیند: بتن

ملاحظات: مقاومت سایشی بالا/ سرعت نصب بالای کفپوش

سیستم کفپوش رزینی طراحی شده برای این کاربری، کفپوش رزینی بر پایه رزین متیل متاکریلات (کفپوش MMA) به دلیل سرعت پخت بسیار بالای آن در کنار مقاومت سایشی مناسب آن بود. کفپوش های MMA به دلیل سرعت پخت و پلیمریزاسیون بسیار بالا تنها دو ساعت پس از پایان عملیات اجرای کفپوش قابلیت بهره برداری دارند. کفپوش MMA مورد استفاده در این اتاق توزین متشکل از سه لایه ی اصلی پرایمر، میانی (با طرح فلیک- Flake Design) و روکش محافظ بود.

مراحل نصب کفپوش رزینی MMA:
۱- آماده سازی سطح بتن: ابتدا سطح بتن از طریق کفسابی و پس از آن استفاده از جارو از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک شد. هرگونه ترک، نقطه ی سست و درزهای بتن در این مرحله به طور کامل تخلیه شدند.
۲- پرایمر: پس از آماده سازی سطح بتن، پرایمر آکریلاتی کفپوش MMA بر سطح بتن اعمال گردید و همچنین نقاط سست تخلیه شده ترمیم شد.
۳- روکش میانی: در کمتر از نیم ساعت پس از اجرای پرایمر، می توان عملیات نصب لایه یی میانی کفپوش آکریلات (MMA) را آغاز نمود. این لایه با استفاده از لیسه های شانه ای دسته دار بر سطح بتن پخش شده و پس از تراز شدن فلیک های رنگی بر سطح کفپوش پراکنده می شوند تا به طرح فلیک (FLAKE DESIGN) مورد نظر دست یابیم.
۴- روکش محافظ: روکش نهایی کفپوش آکریلاتی MMA حدود یک ساعت پس از نصب لایه ی میانی قابل اجرا است. این روکش محافظ آکریلاتی بی رنگ و شفاف بوده و پخت آن پس از حدود ۳۰ دقیقه انجام می شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *